måndag 5 december 2011

Det där med finlandssvenska

Jag börjar vara ganska medveten av min dialekt nu: har förklarat det här med finlandssvenskarnas existens så många gånger att jag har en inövad, snabb version t.ex. för barnens föräldrar. Men idag fick jag frågan "Hur kan det komma sig att du har en så stark finsk brytning om du är finlandssvensk?" och jag blev helt ställd. Så nu har jag fått för mig att jag bryter mycket mer än alla ni andra, så vänta bara tills jag kommer hem. Jag kommer inte att hinna med annat än att lyssna på er och jämföra.

På tal om hem - snart kommer jag hem!!


Bra artikel som pappa hittade om precis det här!

5 kommentarer:

  1. nä ja tro ba du kommer att tala lite mer "riktig svenska" än oss o före du for :P ska bli skoj o ses igen! <3

    SvaraRadera
  2. höhö. bra artikel annars, allti kiva me en svedu me lite självdistans!

    SvaraRadera