onsdag 14 december 2011

Svenskt julbord

Jag tackar en högre makt för att jag inte ska spendera julen här! Idag i skolan var det julmat som gällde, och jag har nog aldrig riktigt funderat på hur olika julborden är i olika länder. Men det är det. Här fanns det julskinka - men det var det enda jag kände igen. Nu är ju inte jag och min familj rätt personer att jämföra med egentligen, eftersom vi sedan flera år tillbaka helt har skippat julmaten. Vi insåg att ingen uppskattade det det minsta lilla, så nu lagar vi lyxpizza varje jul istället, och alla är nöjda!
Nåja, back to the point. Julmat i Sverige består av julskinka, som sagt, korv, köttbullar, Janssons frestelse - och massvis med röror och geggor. Rödbetssallad, färsksallad, och något riktigt underligt: brunkål och grönkål (Halländsk specialitet) med kryddor och grejer. Mina kollegor tvingade mig att smaka och skrattade sedan gott åt min reaktion. Alltså grönkålen smakade, och såg ut, som ruttet sjögräs och var segt och trådigt, medan brunkålen bara smalt i munnen. Måste spotta ut brunkålen för det var en så obehaglig smak! Fy sjutton säger jag. Urk, fick genast rysningar när jag tänker på det.

Grönkål och brunkål. Kanske ni lite förstår av bilden.

3 kommentarer:

  1. så där har vi det. julmat är äcklig vart man än far! :P

    SvaraRadera
  2. haha vi hade julmat i skolan o ja åt bara jullimpa o titta äcklat på dom andras portioner :D vi e nog så anti-julmat att voi huhhu :p

    SvaraRadera
  3. så verkar de lotta! :D jooo uuuj, stakis dej niki :p

    SvaraRadera