söndag 20 maj 2012

Hälsosammare livsstil, tack!

Jag skrev ju tidigare om den där konstiga grejen som håller på att formas runt min mage. Det blev knappast bättre av att en unge på skolan i fredags utropade:
- "Tanja, har du också en bebis i magen?!" (alla mina kollegor är gravida),
- "Nää, det har jag absolut inte!" sa jag, men då hade de andra barnen börjat lyssna.
- "Det ser faktiskt lite så ut..." säger en annan unge, och vid det här skedet trodde jag att jag skulle gå sönder.
- "Det kanske är en hemlig bebis!" säger den första pojken, medan jag drog in midjan så gott det gick. Vi hade precis ätit lunch, och jag var lite svullen, det tror jag stenhårt på!
Jag har verkligen försökt tänka på vad jag äter, och röra mig mer. Tyvärr är det svårt att bryta gamla vanor, och godis bara försvinner vare sig jag märker det eller inte. Jag har köpt ett par skor (nya, inte dem jag berättade om tidigare, de fick dåligt betyg) och håller som bäst på att titta efter sport-bh och något slags vettiga byxor. Nu har jag varit ute och promenerat en del, men märker att man nästan behöver lite utrustning om man vill ta det på allvar.
Idag, när det var 20 grader ute och kvavt, skulle jag ut och powerwalka tänkte jag. Då märkte jag (igen) att ingen av mina vanliga bh:ar funkar (obviously). De blir svettiga och obekväma, och klämmer helt fel. Så idag testade jag ett gammalt (?), beprövat (?) knep - nä men okej, jag har sett det i filmer. Jag band om mina tissar med bandage. Haha! Kändes helt sjukt, men det kändes ändå ganska stadigt, så jag valde att ge det ett försök. Det funkade - nästan hela vägen. Mot slutet började det rasa och brösten hoppade fram. Mindre praktiskt och mindre snyggt att gå och pilla innanför skjortan hela tiden. Så nu kan jag ju berätta åt alla er som tänkt testa, att det inte funkar så bra som man skulle tro.

Idag gick jag med två vattenflaskor i händerna som tyngd, och det kändes ganska bra. Jag gick 2,5 km, 4500 steg, på drygt 30 minuter, av vilket en del var i terräng. Ändå säger min förbaskade stegmätare att jag förbränt bara 96 kcal! Det kan väl knappast ändå stämma. Jag tänker intala mig själv att den är sönder.

Och skaffa en sport-bh.

6 kommentarer:

  1. Svar
    1. dom e nog bara ärliga faktiskt, int menar dom ju nånting me de. barn o fulla - enda ärliga. e de int så man brukar säga :D

      Radera
  2. haha barn e nog äcklit ärliga ibland, men ja ha som tur int ännu blivi utsatt fö nån negativ kommentar :D men du e dukti som försöker sätta dej in i träningsgrejs :)

    SvaraRadera
  3. Snorungar, skit i dom! Stegmätaren tycks int vara helt optimal för att kolla kaloribränning, på 30 min rask gång har du brännt närmare 250kcal. Puss

    SvaraRadera
    Svar
    1. that's more like it! tack, du rädda min dag!! <3

      Radera