torsdag 16 februari 2012

Akupunktur - nej tack!

Min läkare här i Halmstad har talat med mig om akupunktur ett par gånger, dels för spänningshuvudvärk och dels för fibromyalgin. Jag har alltid varit helt emot det; pga. min nålfobi och snedvridna smärtgräns så har det aldrig känts som ett alternativ för mig. Här verkar de vara hemskt mycket för det, speciellt för personer med fibromyalgi, och efter att även min nya sjukgymnast insisterade så gick jag med på att göra ett försök. Jag var faktiskt ganska positiv, eftersom de lovprisade det och var så övertygande. Jag var tydlig med att jag reagerar annorlunda på smärta, men hon var säker på att det skulle gå bra. Sjukgymnasten sa att hon skulle börja med tre nålar, en i den lugnande punkten mitt i huvudet och en på vardera sidor av nacken. Hon stack in en högst upp i huvudet, sedan lyfte hon nackmuskeln och stack in nålen. Det stack till och gjorde lite ont, men inte mer än att jag klarade av det. Tanken var sedan att hon skulle vrida nålarna för att stimulera muskeln i djupet, sedan skulle vi pausa 10 minuter, för att sedan vrida igen. Men herregud när hon vred runt nålarna - jag trodde jag skulle rasa av bordet och kissa ner mig och vråla högt på samma gång, så ont gjorde det! Jag vet inte när jag senast har känt en lika plötslig och intensiv smärta, och jag var tvungen att be henne ta ut dem direkt. Jag kände hur det vred inne i muskeln, och ryckte i fotbottnet, något helt otroligt obehagligt! Så fick jag ju höra den vanliga harangen: Försöker du ordentligt nu, gav du det en seriös chans, fjantar du dig inte lite. Saker som man inte behöver säga rakt ut, men som har blivit antydda så många gånger förut att jag genast hör på rösten när det börjar låta så.
Nu ska vi testa massage istället, som tur. För det där gör jag aldrig om!
Som att det inte skulle vara tillräckligt fick jag efteråt en riktigt kraftig reaktion, vilket jag inte ens trodde man kunde få. Jag blev helt svag och kallsvettig, och var tvungen att åka hem från jobbet. Har varit hemma också idag och känner mig fortfarande dålig; trött och matt och snurrig.
Allt ska man utsättas för!

4 kommentarer:

  1. usch akupunktur sku ja no int frivillit testa! :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. nää, en del övertalelse krävdes de ju nog. men int ångrar ja de, för nu ha ja testa!

      Radera
  2. Var ett tag sedan du skrev detta.
    Jag tänker inte tvinga dig tillbaka eller be dig försöka ännu mer. Olika personer reagerar på olika sätt. Vad som gäller de allra flesta personer, så också de med diagnosen fibromyalgi... är att första gången alltid är värst. Jag skulle till och med våga mig på att säga att de som för kraftigast reaktioner vid första besöket, är de som behöver behandlingen allra mest.
    Däremot hade jag förespråkat någon som har en treårig utbildning i TCM-akupunktur framför en sjukgymnast. Hittar du någon sjukgymnast som även besitter denna utbildning så kan du känna dig trygg.
    Det känns, men det är ingenting du behöver vara orolig för alls. En kraftig behandlingsreaktion är olyckligt nödvändigt ibland efter en behandling. Att man blir trött och snurrig i huvudet är mycket vanligt. Därför kan det vara att föredra att ta emot denna behandlingen på en fredagseftermiddag. Då du är ledig hela helgen.

    SvaraRadera
  3. Tack för kommentaren! Jag tror precis som du säger att alla reagerar olika. Min sjukgymnast verkade väldigt erfaren, och jag vet att de verkligen uppmuntrar till akupunktur på min vårdcentral. Du verkar veta vad du talar om, och jag är säker på att många fixar att fortsätta efter första behandligen - dock inte jag. Det finns ingen chans att jag skulle klara det en gång till, och jag är ju ganska van vid smärta. Nej, helt säkert aldrig igen. Däremot är jag öppen att testa annat!

    SvaraRadera