onsdag 8 februari 2012

Finlands presidentval

Jag blev minst sagt förvånad när jag fick ett brev på posten där det stod att jag kunde rösta här i Halmstad. Jag hade egentligen inte ens funderat på det, men klart det kändes fint att få rösta fast man bor utomlands!
Att jag sedan missade första röstningtillfället, för att jag trodde man kunde välja mellan två olika datum, var ju mindre smart. Det fanns alltså ett datum för första omgången, och ett för andra.

Men vid andra omgången skulle vi då alltså rösta. Själva röstningsstället var i en lokal nere i ett höghus i Halmstads fattigaste område, i "Halmstads finska förening" (coolt va?). Man gick in i en loppis, och gick igenom och där bakom fanns kontoret. Kändes superkonstigt att träffa två äldre finska damer, som direkt antog att man pratade finska. För Marcus del funkade det ju mindre bra.
De var sjukt gulliga, och frågade ut mig om allt möjligt, ville bjuda på te och kex, och para ihop mig med unga finska au-pair flickor. Tydligen bor det 2-3000 finnar i Halmstad! Kan ni fatta?

Några dagar senare frågade jag Marcus, utan att fundera desto mera, vad som händer om ena kandidaten inte får mer än majoriteten av rösterna. Jag menade att jag aldrig hade hört talas om "tredje omgången".

Han kunde inte sluta skratta.

3 kommentarer:

  1. smart där me tredje omgång! :D lucce ha t.o.m. tala i förskolan om vem dom sku ha rösta på, o sa ti mej att niinistö e bättre än haavisto men ville int föklara vaffö, fö DE e valhemlighet.. :D

    SvaraRadera
  2. hah int din smartaste dag kanske...:D

    SvaraRadera