söndag 19 februari 2012

Veckan i filmer

Jag har varit hemma tre dagar = vi har hunnit med fler filmer än den senaste månaden sammanlagt. Det var ju "Puss in boots" och "Safe house" också, men dem har jag redan skrivit om. Tre andra sevärda filmer:

"J. Edgar" var imponerade och jättebra! Jag hade inte så höga förväntningar, och hade helelr inte läst in mig på filmen så som jag brukar ha en tendens att göra. Så jag visste ingenting om åldrandet i filmen! Helt sjukt - istället för att som vanligt, välja liknande äldre skådisar, hade de gjort om huvudrollsinnehavarna så att de kunde spela sig själva också som äldre! Alltså, de tre största rollerna hade masker på sig i de scener som utspelade sig längre fram i tiden. Hur tufft som helst. Leo DiCaprio kände jag först inte igen, så oväntat var det. Han såg bra ut, välgjord mask liksom. Hans motspelare däremot. Urk. Det såg ut som om masken hade smält lite fel.

Leo med sin smultna buddy.

"The Three Musketeers" hade jag egentligen inget intresse av att se, men blev övertalad av en viss herreman. Det ångrar jag absolut inte, den var så mycket bättre än jag hade väntat mig! Visst - övernaturliga, ganska töntiga fightscener, fjantig kärlekshistoria, många personer att hålla reda på - men det var ändå pur underhållning. Vi var på gott humör efteråt, en sak som jag alltid värderar högt när jag sett en film. (Antingen glad eller tårdrypande sönderrörd.)





"The Help" såg jag ensam, surprise surprise. En film som jag velat se redan länge. Av någon orsak har det inte blivit av förrän nu. Men oj vad rörd jag var. Och glad, och ledsen, och förbannad, och lycklig, och rörd igen. SÅ bra var den. Riktigt bra. En tankeväckare. Fem av fem Tanja-stjärnor (karameller, skulle ju min symbol obviously bli).

Och upphov till ett underligt citat:
Jag: -"Alltså de behandlar dem som slavar, de får inte använda samma toalett, de anses vara smutsiga, de får inte nudda i sin "ägare" när de räcker fram en kaffekopp. Helt sjukt!"
Marcus: - "Precis som jag behandlar dig alltså."
Hans humor är inte av denna värld.

4 kommentarer:

  1. ja ha int heller ännu sett The Help, men har den på datorn så ska nog gö de så småningom! :) ha du sett In Time? den ha ja också väntandes på datorn.. p&k

    SvaraRadera
    Svar
    1. du ska absolut se den! men lång va den...
      ja ha sett den också jo, SÅ mycke bättre än förväntat! drömmer lite halvt om den hela tiden. riktigt bra tycker ja, helt klart underskattad :(

      Radera
  2. The Help var faktiskt så härligt fin och verkligen rörande och tankeväckande!!

    SvaraRadera