söndag 29 april 2012

Hemmamamman rapporterar!

Nu ska ni få höra, jag har varit så duktig idag. I och för sig har vi inte ätit någon spännande middag idag för där tog energin slut... Men jag har lagat världens godaste hemlagade müsli och bakat bröd!
Müsli har jag tänkt laga en tid redan, Marcus äter ju i såna otroliga mängder, och jag har alltid tyckt att det är en av de grejer som är ganska dyra att köpa. så nu tog jag mig i kragen och lagade egen. Jag kollade in en hel bunt med recept, men eftersom jag ville att jag också skulle kunna äta den så valde jag till slut att improvisera lite. Grunden var ändå havregryn, fiberberikade såklart!
Så här gjorde jag, måtten är ju lite sådär men man får testa sig fram:

8 dl havregryn (som också innehåller havrekli)
2 dl krossade linfrön
1,5 dl havrekärnor
2 dl vanliga cornflakes (billiga och med hög majshalt)

Så rörde jag ihop det,och lagade "såsen":
2 msk olja
3 msk sirap (kan bytas utan mot honung)
1,5 dl vatten

Rör ihop de våta ingredienserna och rör sedan ner dem med de torra. nyp ihop små "toppar" och lägg sedan ut på en plåt. Lättast är det med en med kanter, men någon sådan har vi inte, så jag bredde ut det på två vanliga plåtar. Sedan rostar man det i 15-20 minuter på 200 grader, med någon omrörning däremellan! Sedan rörde jag ner hackade, torkade tranbär och ananas. Upp i en fin glasburk och - voila!
Och det blev verkligen hur gott som helst, krispigt och fint! Jag är stolt! Och ingredienserna räcker ju till många fler gånger, så det blev ju hur ekonomiskt som helst också.







När jag ändå var igång tyckte jag att jag kunde baka ett bröd på samma gång. jag köpte idag för andra gången Finax färdiga brödmix, där allt ingår, enda man behöver är vatten. Jag tycker verkligen om att baka, men att laga bröd som blir både gott och nyttigt är inte sådär bara. Därför är det här den perfekta lösningen. Idag hade jag i lite extra linfrön och rivna morötter (vilket jag testade redan förra gången), och örtsalt ovanpå. Den här gången blev det två stora bröd, förra gången var det semlor. Nu ska det njutas!

Mina fina bröd.
.. Och semlorna.

6 kommentarer:

  1. Oj vad fint, du e så duktig!

    SvaraRadera
  2. Dig borde man ha i köket!!/anita

    SvaraRadera
  3. müsli ha ja kela gö själv också, ha aldri ba orkat! kom sen bara ihåg att ni snart flyttar bort därifrån, fyll int skåpen me all världens mat som ni int hinner äta upp...

    SvaraRadera
  4. de e superlätt, andra satsen tog fyra minuter + tiden i ugnen att göra :) nää, vi ska int! ja ha ren nu frysstopp, så att vi äter upp de vi har först :) torrprodukter klarar ju flytten iofs! :)

    SvaraRadera