lördag 21 april 2012

Lemon curd-cheesecake


Sedan var det dags för cheesecake. Jag hade sparat ett recept för en tid sedan, som jag velat testa, och nu blev det äntligen av. Jag har ju aldrig bakat (eller lagat mat överhuvudtaget, för den delen) före detta året, så är fortfarande ganska nykär och vill testa allt. Vi har ju haft det enorma problemet att tårtor blir ganska svåra för oss eftersom vi bara är två. Eller svåra och svåra, vi äter ju, för ingenting ska slängas. Så det blir ju mindre nyttigt... Dessutom vill ju pojkvännen försöka tänka på träningen och inte äta så mycket skit. Så en cheesecake är lösningen, kom jag fram till! Då kan man ta fram en bit då och då ur frysen, och så sparar man resten. Perfekt ju!

Lemon curden var riktigt svår att göra, men det kan nog dels ha varit pga mig. Först fick jag ju ingenting att hända, och man ska röra precis hela tiden. Jag ville ju vara försiktig och göra det över vattenbad. Efter typ en halvtimme hade jag kramp i handen och frustrationen bara växte! Till slut hände väl någonting litet, och jag tyckte det räckte. Sedan skulle jag ställa bunken i ett kallt vattenbad, men gissa vad jag gör då? Jo, skvätter vatten i bunken! Så fick jag försöka hälla bort det som gick, och resten blandade jag in i den stackars smeten…

Jåågubar.
Idag gjorde jag världens fynd, jag köpte i kg jordgubbar för 30 kr! De är spanska och hur goda som helst. Egentligen borde jag ju uttala det jåågubar eftersom jag bor i Halmstad, men varje gång någon säger det så börjar jag bara skratta. 


Nu efteråt kan jag ju säga såhär: det var det värt! Vilken otroligt god tårta det blev! 


4 kommentarer:

  1. gee så du ha blogga medan ja ha vari borta! fina matgrejer du ha laga, ja vill också ha en sån där i frysen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. jepp, den blev supergod! morgonmål idag <3 lyx!

      Radera
  2. jee kiva att den lyckades, fast de int rikit gick som de sku me lemoncurden :DD

    SvaraRadera
    Svar
    1. men dne blev faktiskt bra ändå! den stelna i kylskåp :)

      Radera