fredag 13 april 2012

Nya tv-serier!

Fastän jag faktiskt har 32 serier som jag ser på (läs: följer maniskt) så kommer det ändå ibland nya som man inte kan låta bli att fastna för. Nu har det kommit tre sådana!

Alcatraz började de göra reklam för i tv:n här i Sverige för ett par veckor sedan, och jag nappade direkt. Det har nu kommit en säsong, tretton avsnitt, och lär komma många fler säsonger. Det är väl kanske mest en sci-fi serie, lite som de tidigare säsongerna av Lost om man ska likna det vid något. Det handlar om ett fängelse med landets farligaste fångar (som tydligen fanns påriktigt), därifrån alla fångarna plötsligt en dag försvinner. Det blir aldrig klart vad som hände där, men det skrivs böcker om det och fängelset görs till ett museum, och hela ärendet svalnar. Tills fångarna börjar dyka upp en och en - 50 år senare. De har inte åldrats, och de fortsätter med sina brott precis som om tiden stått stilla. Varje avsnitt handlar om en fånge, och hans brott - en del är mördare, andra rånare - det finns lite alla sorter. Sjukt spännande!

Touch är det bästa jag sett på länge. Jag har alltid haft ett stort intresse för autism och savanter, jag tycker det är fascinerande och spännande hur olika vi människor är! Min dröm är att jobba med autistiska barn, vilket jag till viss del gjort förut, och till viss del gör just nu. Vissa autistiska personer kan även vara savanter, vilket kännetecknas av att de har extraordinära egenskaper, som t.ex. att kunna memorera en telefonkatalog från pärm till pärm.
Den här serien handlar om en 11-årig pojke och hans pappa (Kiefer Sutherland). Pojken är autistisk och kan inte alls kommunicera med omvärlden, han har aldrig sagt ett ord i hela sitt liv. Pappan har svårt att veta hur han ska bete sig med pojken, och när pojkens beteende ändras kopplas socialen in. Socialhandledaren och pappan märker snart att pojken försöker förmedla någonting till dem via siffror - siffror som visar sig vara människoöden. Plötsligt visar det sig att många personer kopplas ihop via sekundslånga öden, och att de kan påverka det via pojkens visioner. Pappan börjar förstå pojken och tillsammans försöker de hjälpa människor. Låter lite flummigt men är absolut sevärt!

The Firm har redan gått en tid men jag har inte fått upp ögonen för det förrän nu.  Det här är en serie som påminner ganska mycket om andra jag sett förut, men det som skiljer den från de andra är huvudkaraktärerna. De har verkligen satsat på att göra karaktärer som känns äkta, och man lever sig därför in på ett helt annat sätt tycker jag. Serien handlar om en man och hans familj, som under många år levt under vittnesskydd. De väljer dock att ta sig ur det, fastän de fortfarande är under hot från en maffiaboss. Mannen jobbar som advokat och i varje avsnitt tar han sig an spännande och ganska kontroversiella fall. Samtidigt uppdagas en historia som har att göra med ett av hans fall, en historia som blir livshotande för hela hans familj.  Jättebra och spännande!

5 kommentarer:

  1. 32! du ha gått förbi mej rejält då!:D

    SvaraRadera
  2. nå du menar! hu många har du då? :)

    SvaraRadera
  3. ni e kreisiii, ja följer 8 :DD men kanske ja borde hitta nån ny ti sommarn.. ;)

    SvaraRadera