söndag 11 september 2011

Min nya hemstad

På vägen till centrum finns hus som ser ut som de i Bergen!
Nu blir här mer bilder än text, men det är så mycket jag vill visa! Staden är superfin, ganska annorlunda än Helsingfors minst sagt, men härlig på ett helt annat sätt. Det finns lite av var här, t.ex. ett World trade center (!) bredvid högskolan, som också den är ganska fancy. Sen när man kommer till centrum är det gamla fina byggnader som gäller. I centrum finns det mesta som man kan önska; alla stora kedjor, ett stort Åhlens och en liten galleria. Precis som jag vill ha det! Centrum är ca 1, 5 km från oss, men det är en rak sträcka så t.o.m. jag orkar cykla den.

På vår gata finns det ett par mindre matställen, sådär halvslummiga men med okej mat, o vid högskolan finns det en jättestor Ica maxi, så det är skönt. Underligt nog så är de flesta stora butikerna inhysta i ganska slummiga, slitna lagerlokaler. Det är skumt, o drar lite ner på helhetsintrycket, men det är inte så farligt!
Överlag är här jätte fint och jag är super nöjd!



Centrum, med gamla hus och miljoner cyklar.

2 kommentarer: