onsdag 21 september 2011

Teckenspråkskurs

Igår var jag på min första lektion i teckenspråk! Ytv.fi finns ju inte här, men nog en motsvarande sida - som jag nu har tappat all tilltro för. Jag steg av bussen och såg mig omkring, och hade ingen aning vad som var vad. Enligt kartan från färdtjänstgrejen så skulle stället vara precis bredvid busshållplatsen, men nej. Ringde Marcus och han såg på en karta, och försökte guida mig rätt.. Till slut hittade jag en man på gatan som kunde hjälpa mig, och det visade sig vara typ 2 km att gå! Så jag halvsprang, medan klockan tickade, och kom till slut fram, bara tio minuter sen.
Var jätte nervös, det var ju det första tillfället hittills för mig att träffa folk (annat än i butiken o sådär). Det visade sig vara lite glest på den punkten, vi var fem personer sammanlagt, varav två 18-åriga flickor, en äldre dam, och en i obestämbar ålder. Men vad vi lärde oss! Det var 1,5 h, och jag tror aldrig jag har lärt mig så mycket på så kort tid. På de första tio minuterna som jag missade så hade de hunnit gå igenom en massa grundfakta som jag ju blev utan. Och vadå presentation? Läraren gick framåt med otrolig fart och det var bara att försöka hänga med! Efter ungefär halva lektionen bytte hon ut över hälften av pratet mot teckenspråk, och det var bara att skärpa sig och försöka förstå. Det gick nog bra, hade nog tur som kunde ens riktigt lite från början. Så nu kan jag hela alfabetet och en del verb! Bra va?
Synd bara att teckenspråk är olika i alla länder, och tydligen finns det massor olika dialekter... Så frågan är hur mycket nytta jag kommer att ha av det här! Men roligt ska det bli.
Fick dessutom en reaktion direkt, när jag satt o övade i bussen så kom det fram en äldre dam o frågade mig en massa! Då hade jag ju just lärt mig så kunde svara på det mesta, som tur.

4 kommentarer:

  1. skoj, öva du alltså teckenspråk i bussen? :o måst ha sett random ut.. :D

    SvaraRadera
  2. joo, vår lärare sa att de e bästa stället, o att man hela tiden ska öva så de går snabbare o snabbare! :)

    SvaraRadera
  3. Klok lärare och duktig studerande :) /anita

    SvaraRadera