fredag 28 oktober 2011

Bergen dag tre

Imorse var det væckning samma tid igen, men nu lyckades jag lura barnet att ligga i sængen med mig en timme till, men sedan gav vi upp. Sedan blev det lite Wallace&Gromit och morgonsysslor, och efter det tog vi en tur (!) till matbutiken hær næra. Eller matbutik o matbutik, det ær ett gigantiskt køpcentrum någon kilometer hærifrån. Min tanke var att de kanske skulle ha lite fler laktosfria produkter dær æn i vår nærbutik som har precis noll stycken. Det stæmde - jag hittade mjølk! That´s it. Urvalet i hela Norge består av sex produkter har jag nu kollat upp, kan ni fatta! Så det blir ost som gæller, jag tackar en høgre makt att jag læste en artikel nyligen som førklarade att all hårdost ær naturligt utan laktos, før det står ju inte precis på osten hær så.
Niki frågade mig hur de førstår mig hær,och det ær nog en annan historia. Jag kænner mig som en utomjording! Och mærk væl att jag då har øvat mig i Halmstad på att tala tydligt o fint. Argh. Sedan blir det ju ganska lætt missførstånd! Igår bad jag mamman i huset om en till dyna, och hon såg chockad ut och frågade om jag hade frusit, och senare nær jag frågade pappan så fick jag exakt samma fråga. Jag førstod ingenting, tills jag insåg att dyna betyder tæcke hær. Så fel det kan bli!
Ikvæll ska jag laga makaronilåda på malet kycklingkøtt åt familjen (de æter inte røtt køtt), och sedan åka på en førestællning om Charlie Chaplin. Jag vet inte riktigt vad det innebær ænnu, men ska berætta efteråt!

NU ær det samisk rap-pop (ett av pappans musikprojekt, faktiskt skræmmande bra) och leka med barnet! Ha en fin kvæll!

2 kommentarer:

  1. men när vi va där (2-3år sen?) så fanns de ju typ så många laktosfria produkter, man sku ju ha trott att dom också sku ha gått framåt som sverige o finland.. :/

    SvaraRadera
  2. joo ja førstår faktiskt int riktigt! kanske de va mest så att saker som vanligen har mjølk i hos oss, hær e utan, før så e de. men sådær helt laktosfritt e de ont om.. men de finns ju de man mest behøver; mjølk, yoghurt, rømme (græddfil) grædde o sådær. men men, besviken e jag! men nu nær du sa de så minns ja att de fanns massor kex ja kunde æta, ska genast kolla imoron!

    SvaraRadera