måndag 31 oktober 2011

Bergen dag fyra och fem

Så gick ett veckoslut ifrån vårt liv och kommer aldrig åter!
Lørdagen gick bra, jag var ute med pojkarna i en lekpark någon timme, och så slappade vi resten av dagen. Mamman i huset var førkyld, så jag førsøkte ta mig an dem en del. På kvællen åkte jag och en av småkusinerna hem till den andra småkusinen och førberedde oss før fest! Vi lyssnade på musik, spelade lite drinking games (två av tre drack, så det var okej!) och pratade en massa strunt. Sedan bar det av ut i nattlivet, vi gick till en nattklubb som var precis som de hemma - proppfull och med en ljudnivå som inte går att beskriva. Vi satt nere først någon timme och pratade mer, och sedan gick vi upp till øvre våningen før att dansa. Dær var det ænnu mera folk, och man fick anvænda armbågarna nær man dansade. Men det ær længe sedan jag har dansat så det var riktigt roligt!

Absurda moment under kvællen:
  • Det gick runt några pojkar och frågade efter flickors telefonnummer. Sådær bara tillbaka tjugo år i tiden. Blev tillfrågad två gånger, och fick høra att jag var så "pen", vilket visst ska betyda snygg.
  • i WC-køn (surprise surprise) børjade en flicka prata med mig. Efter en stund frågar hon var jag kommer ifrån, och jag svarar Finland. Hon sæger då "men du talar ju så bra norska!" - och jag sæger "neeej, jag talar nog svenska". Hon, mindre nykter, fortsætter "Næej, jag hør ju att du talar norska, men du har en ganska speciell dialekt.". Då gav jag upp.
Søndagen lyckades jag sova længe! Efter det var vi ute i lekparken någon timme igen, och sedan sov jag dagssømn (lyx!). På kvællen var vi på middag till mammas kusin, och dær var hela Bergen-slækten samlad. Alltså; mammas moster (min "mormoster"), hennes tre barn, och deras respektive barn (alla utom en småkusin). Tretton personer var det, och det var hur roligt som helst. Det var en trerætters middag med melon och italiensk skinka till førrætt, ugnskyckling med ris och ærter till varmrætt, och ingefærspæron med grædde till efterrætt. Till kaffet fick vi sedan chokladkaka, marængkaka och marænger. Chokokakan var gjord utan mjølk før min skull, så jag åt mycket mer æn vad som borde rekommenderas.

5 kommentarer:

  1. oj låter skojit, kiva att du fick festa lite! :) haha maten verkar vara precis samma som då när vi alla va där, i alla fall varm- o efterrätten.. :P

    SvaraRadera
  2. det stæmmer ju inte! tycker int vi fick samma førrætt... men minns nog int helt!

    SvaraRadera
  3. vi fick jasminris me typ broilerspett i ugnen o sen hemkokta päron me grädde, men förrätten ha ja inge minne av :P

    SvaraRadera
  4. allt låter egentligen lite som en re-make av när vi va där, stor släktmidda o fest på kvällen! men d låter som om du har d najs, skoj! o huhhu domdä norska flickona kan va sekoga:D
    puss på dääj. <3

    SvaraRadera
  5. haha okej, kanske de e ja som int minns bara! men stæmmer sækert joo :) alla e sekoga hær! ;)

    SvaraRadera