lördag 29 oktober 2011

Charlie Chaplin

Gårdagskvællens konsert var helt otrolig! Jag visste knappt någonting alls føre, så jag hade vældigt låga førvæntningar. Det var alltså en stumfilm av Charlie Chaplin från 1936 som visades på en stor skærm, och den ackompanjerades av en symfoniorkester som spelade musik till filmen. Charlie Chaplin hade sjælv skrivit musiken, fastæn han sjælv varken kunde læsa eller skriva noter. Han nynnade eller plinkade på piano och någon annan skrev ner dem - jag tycker det ær ganska tufft gjort! Det var sedan dirigenten som hade satt ihop den hær førestællningen, som har turnerat runt en hel del. Han fyllde 75 år samma kvæll som vi var dær, så då firade de honom med musik som han har skrivit till kænda filmer. Musiken var helt otrolig, och styckena var så fantasifulla och fina. Først visste man inte riktigt hur man skulle gøra før att både se på filmen och på orkestern, men sedan fløt musiken in i filmen och man mærkte inte ens av dem. Jag skæms før att jag aldrig har sett en Charlie Chaplin film førut, før jag ælskade det! "Modern times", som filmen alltså hette, handlar om industrimedarbetare, och hur hårt och omænskligt deras arbete var. Jag skrattade hela tiden, och nær filmen pløtsligt var slut, efter 1,5h, så trodde jag att det hade gått ungefær en halvtimme. Resten av kvællen var en enda adrenalinkick, och jag var så lycklig att jag hade fått se det. Det ær kanske svårt att førstå sådær, det var helt klart en you had to be there-grej!

En lænk (på norska) før den som vill veta mer!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar