tisdag 11 oktober 2011

Teckenspråk

Idag har jag haft teckenspråkskurs igen - och herregud vad det börjar vara svårt! Vi har gått fyra gånger nu sammanlagt, av åtta, men vår lärare beter sig som om vi aldrig gjort annat. Idag fick jag helt högstadie-flashback när läraren försökte förklara en grej för mig och jag inte förstod någonting fastän hon upprepade sig hur många gånger som helst. "Vilket stjärntecken är du?" var det hon ville veta, och där satt jag och såg dum ut. Har insett att jag, fastän språket annars inte är ett problem här mer, har hemskt svårt att läsa lärarens läppar. Hon har ganska kraftig halländsk dialekt, så hon mimar annorlunda än jag skulle göra.
På tal om språk, så fick jag  frågor om hur länge jag har kunnat svenska. En av mina klasskompisar tyckte min finska accent var så kraftig, och ville inte riktigt förstå när jag förklarade att vi talar såhär. Inget fel på mig, isåfall på hela finlandssvenska (Helsingforsiska) dialekten. Eller högsvenska, som jag försöker övertala Marcus att det är jag talar!

Och en helt annan grej - jag har fått en ny cykel! Äntligen! Taxichauffören tittade konstigt på oss när Marcus sa att paketet nog rymdes in förra gången, och så sa han "Men hur ofta köper ni cyklar riktigt?". Nu är den låst med dubbla lås, ska se hur länge jag får hålla den här!

2 kommentarer:

  1. Så tufft att du lär dig teckenspråk! Det är bra motion för din sneda fingrar muahahaha :) Just kidding. Sådär semi :) Sneda fingrar united! <3

    SvaraRadera
  2. hahaha, sned kan du va själv :) näää men de e faktiskt ganska coolt, o roligt! :)

    SvaraRadera