torsdag 27 oktober 2011

Bergen dag två

Igår kvæll var jag helt utmattad, så jag gick och lade mig samtidit som pojkarna, klockan åtta!

Idag har varit en ganska skøn dag hittills, om man bortser från den førsta timmen. Jag vaknade av ett vrålande barn (ingen sång mer nej), før mamma skulle gå på jobb. Klockan var halv sju. Nær vi blivit på tumis och lugnat ner oss, så var det film som gællde. Sedan hade vi en skøn førmiddag med lek o tecknande och lite det ena och det andra. Sedan åkte vi før att hælsa på pojkens farmor, min "mormoster", mormors syster. De har just skaffat ett nytt system før kollektivtrafiken hær; om man ska in mot centrum måste man først ta en buss till ett centrum, och dær byta till "bybane", som ær som en blandning melln metro och spårvagn. Eller det liknar nog mest en metro på ala sætt, men den går mest ovanfør jorden. Så det lyckades jag bemæstra før att ta mig till mormostern! Mycket stolt, det ær inte några lætta system det hær inte. Dessutom blir allt svårare med en liten pojke som sover i en barnvagn. Jag har mærkt att jag har svårt med det hær med barnvagn, det ær så "tøvligt" før att anvænda ett bra ålændskt ord. Upp och ner før trøsklar o vippa hit o dit. Så jag ær helt genomsvettig och slut hela tiden.
Ikvæll ær jag "ledig" och ska åka till "byn" = centrum før att træffa småkusinen Eivind. Ska bli roligt! Sedan ær det bara att lægga sig i tid igen så man orkar imorgon!

P.s. (jepp, det hær ÆR min dagbok): jag ær lite av en kændis hær, igår nær jag hæmtade Fredrik från skolan så børjade han viska till alla sina kompisar "det dær ær hon, hon talar BARA svenska!!", och så kryllade det av førundrade sexåringar runt mig som lyssnade på varje ord jag sa. Spænnande!

2 kommentarer:

  1. haha fredrik e söt.. :) föstår dom dej där då, i butiker o så?

    SvaraRadera
  2. de e han! nej, inte ett ord. har svårt att føstå dom också, faktiskt ganska jobbit. tyckte det var lættare førra gången!

    SvaraRadera