onsdag 2 november 2011

Bergen dag sju och åtta

Igår var igen en riktigt fin dag, vi ær færdiga med maktkampen så nu kan jag och barnet ha det hur roligt som helst tillsammans. Gissa vem som vann? Igår stannade mamman hemma från jobbet pga. flunssa, så vi gick till ett nærliggande køpcentrum efter lunch så att hon sulle få sova. Dær gick vi sedan omkring i ungefær tre timmar och gjorde ingenting. Skulle man ha pengar skulle jag ju ha kunnat shoppa, men nej. Men vi tittade lite i butiker, lyssnade på några åldringar som spelade dragspel før andra åldringar (barn med musiker till pappa uppskattar musik. Nice!) och pratade strunt. Och åt. Och nær klockan var tillræckligt mycket åkte vi till skolan før att plocka upp storebror. Sedan kom vi hem, och jag lagade tortilla åt oss alla, vi såg på "barne tv" och læste lite bøcker, och precis i tid før sængdags kom mamman hem från lækaren och de gick och lade sig. Och jag stupade i sæng.
Min mage råkade få i sig en mikroskopisk mængd laktos på søndag, och jag kænde direkt efter middagen att något var lite på tok, men visste inte riktigt vad det var. På måndag morgon ringde værdinnan och berættade førfærad att hon hade kommit på att hon smørjt kakformen med smør. Såklart den kakan som jag tryckte i mig av, men jag trodde faktiskt det hade gått om redan då næsta morgon. Så fel jag kunde ha. Så ænnu idag ær min mage helt i obalans och krampar och vænder sig.
På tal om idag, så ær det nog en ganska dålig dag på andra vis också. Har ont i halsen och riktigt svårt att vara, med yrsel och svettanfall. Mamman ær hemma hon också, så vi byter om att passa på pojken och att sova.

Funny fact: Nær jag læser før pojkarna så læser jag på svenska, oberoende på vilket språk boken ær (oftast norska, førstås). Igår nær jag blev trøttare och trøttare så mærkte jag att jag inte mera orkade omvandla norskan till svenska, så jag læste rætt och slætt som det sod i boken. Pløtsligt mærker jag hur den ældre pojken sitter och ser storøgt på mig, och sedan utbrister han helt chockad - "Du talar ju norska!". Och senare læste jag en baby-bok på spanska, och gissa vad jag fick høra føre vi gick och lade oss? -"Det ær så kult (coolt) att du kan tala norska och spanska också!"!

2 kommentarer:

  1. haha tänk om d sku va så lätt att man sku tala ett språk bara fö att man läser d :D dehä inlägge säkert lite confusing fö dom som int vet om argentin-norsk-svensk tvisten på denhä familjen :D (elle ha du skrivi om den?)

    SvaraRadera
  2. nææ sækert lite seko, men int gør de så mycke. de e int så många som læser ændå! ;)

    joo, då sku vi nog tala ganska många språk!

    SvaraRadera