söndag 6 november 2011

Bergen dag tio (och lite av elva)

Sista dagen i Bergen var superfin, jag var helt barnbefriad och träffade min söta småkusin Sunniva. Hon kom hem till "oss", och sen åkte vi in till centrum. Där träffade vi hennes kompis Vilde, som också var till Åland förra sommaren. De visade mig guldkorn i Bergens centrum, t.ex. botaniska trädgården och lite olika mysiga cafeér och sånt. Sen åkte jag och Sunni med bybanen för att hälsa på hennes mormor, min "mormoster", och stannade där en stund med henne. Efter det åkte vi tillbaka in till centrum igen, för att träffa Eivind och äta middag med honom på en kinesisk restaurang (som hette Bröd och vin, konstigt namn tycker jag!). Där fick jag min värsta språkutmaning dittills i Norge - en man som talade norska med en riktigt kraftig kinesisk brytning! Han frågade - "Vill du ha din kylling i sötsur saus", men det lät som "villdohadinschyllinkisötsosaous" och både jag och Sunniva stod som stora frågetecken. Sen åkte vi direkt tillbaka ut från centrum, för jag hade lovat komma hem i god tid före pojkarna skulle lägga sig så att jag skulle få säga hejdå ordentligt! Så vi spelade "stiegespillet" (stegspelet, roligt bordsspel) och busade och gosade en stund och sedan gick vi och lade oss.
Morgonen därpå hade jag väckning klockan 04:45! Sedan körde pappan mig till flygfältet, och jag sov hela flygresan så det gick superfort. Sedan hade jag två timmar på Köpenhamns flygfält före tåget gick, men det är så gigantiskt så jag hann bara röra mig från ena ändan till den andra ungefär. Och äta ett andra morgonmål. Sedan var det tåg som gällde i två timmar, lyckades snappa åt mig en riktigt lyxig plats och varje gång någon närmade sig som kunde ha reserverat den platsen så låtsades jag sova. Ingen väcker väl någon som sover när det finns massor andra lediga platser, tänkte jag, och det funkade bra! Sedan somnade jag ju påriktigt efter en liten stund också såklart. Enda mindre mysiga med tågresan var att min fina plats var rakt framför WC:n och den hade något problem med att spola ner någons stora kvarlämnor, och dörren åkte upp hela tiden... Ja ni kan kanske tänka er.
Och sedan var jag plötsligt hemma hos min Marcus klockan 12:30! Så snabbt kan man korsa tre länder. Vi tog det lugnt hela dagen, och på kvällen var vi på fest hos hans klasskompisar som precis har förlovat sig. Det var riktigt mysigt, men jag kände nog att jag hade vaknat tidigt, om vi säger så! Nu ligger den stackaren och sover av sig gårdagens sprit, och jag försöker komma ikapp med mina 16 (!!) serieavsnitt som jag har missat under 11 dagar.

Konstiga norska ord:

  • morsom = roligt, skojigt
  • roligt = lugnt (!, men helt logiskt nog - orolig, rolig)
  • tisse = barnspråk för kissa och snopp
  • bäsj = bajs
  • gutt = pojke
  • rar = konstig
  • gulerot = morot
  • tyttebär = lingon
  • kult = coolt
  • pleijer = brukar
  • trenger = behöver
  • pen = vacker
Okej, den här listan skulle kunna fortsätta för alltid. Och just nu när jag behöver dem så har jag inte norska ä och ö, och förstår inte mig på mitt tangentbord riktigt.

Och så en lista till, 
Random grejer som barnen sa till mig:
  • 6-åringen frågade hur gammal jag var, och när jag skrev en tvåa och en trea på ett papper, så tittade han förvånat upp på mig och sa -"Men då är du ju yngre än mamma!", och hon skrattade gott. Hon är alltså bara lite på trettio, men ändå.
  • 3-åringen frågade var jag har "barna mina" och när jag sa att jag nog inte har barn, utan är ung, egentligen bara en flicka, så blev det tyst. Sedan säger han -"Det var mig en rar flicka!" (se ordlistan)
  • Vi lekte kurragömma och 3-åringen var lite för lat för att leta efter oss andra, så han frågade direkt sin mamma som stod och vek tvätt -"Var e dendär gutten?". Om mig. Tur att jag börjar bli van.
Den här listan kommer att få en fortsättning, eftersom jag omöjligt kan komma ihåg allt vad de där gullungarna kläckte ur sig!
Nu ska jag se till att ordna mina bilder så ni får lite bildbevis!

4 kommentarer:

  1. oj va rolit att du fick träffa vilde också! :) övertala du dem alla att komma till åland på sommarn? :P (ja va förresten me i fredagens avsnitt av magnus&petski på tv, men vi syntes int så mycke sen ändå..)

    SvaraRadera
  2. joo absolut, de va kiva :) dom e nog typ alla på väg dit joo! :) jeee! okej, e de värt fö mej att se de då? ;)

    SvaraRadera
  3. uttalas bäsj ungefär om en finlandsvensk fylletyp uttalar bärs? :P o håller med dej, norska e logiskt, rar = eng rare ju. verkar ha vari najs sista dagar me folk i din ålder också! puss

    SvaraRadera
  4. jepp, de va bra en dag! bäsj e joo, som om nån me lite ässä-vika sku säga bärs :D egentligen sägs de typ bäsch! o verbet: bäscha.

    SvaraRadera